Autorud Online - kupuj tak, jak Ci wygodnie

Elektryczna mobilność od L do N

25.05.2019 r.

L jak Litowo – jonowa bateria

Akumulatory litowo-jonowe od lat są najchętniej wykorzystywanym urządzeniem magazynującym energię we wszystkich e-modelach Volkswagena. 

Akumulator litowo-jonowy składa się z anody (węgiel, folia miedziana), separatora (porowata folia poliolefinowa, powłoka ceramiczna), katody (tlenek metalu litowego, folia aluminiowa) i elektrolitu (rozpuszczalniki organiczne, sól przewodząca lit, dodatki). Podczas ładowania jony litu migrują z katody do anody i są tam przechowywane. Energia elektryczna - doprowadzana z sieci energetycznej - jest przekształcana w energię chemiczną.

Podczas procesu rozładowania - do zasilenia silnika elektrycznego - jony litu migrują z powrotem do katody. Energia chemiczna jest następnie przekształcana z powrotem w energię elektryczną. Zasadniczo, potrzebnych jest pięć głównych surowców do produkcji ogniw litowo-jonowych do samochodów elektrycznych.

Po stronie katody, związek pierwiastków kobalt, nikiel i mangan działa poprzez swoją strukturę jako miejsce przechowywania nośnika ładunku litowego, po stronie anodowej jest to grafit. Lit jest również zawarty w elektrolicie.

Lit jest obecnie uważany za najlepszy nośnik ładunku, który będzie jeszcze przez długi czas niezastąpiony, ponieważ żaden inny element nie oferuje porównywalnych właściwości do zastosowań w akumulatorach samochodowych.

Od 2017 roku Volkswagen włączył rozwój akumulatorów litowo-jonowych w Centrum Doskonałości Salzgitter, które jest odpowiedzialne za wszystkie ogniwa akumulatora w Grupie Volkswagen.

Systemy akumulatorów produkowane są głównie w fabryce komponentów Volkswagena w Brunszwiku. Dział Group Components, który jest odpowiedzialny za systemy napędowe, sukcesywnie zwiększa swe zakłady, aby w przyszłości produkować do pół miliona systemów baterii rocznie.

Dynamiczny rozwój akumulatorów litowo-jonowych w Volkswagenie, stanowi ważną podstawę sukcesu nowo opracowywanych pojazdów elektrycznych generacji ID., które będą produkowane od 2019 r., a dostępne będą już od 2020 r.

 

M jak MEB platforma (Modular Electrification Toolkit)

Wszystkie modele z rodziny ID. Oparte są na jednej platformie Volkswagena MEB. Platforma ta, pozwala w pełni wykorzystać techniczne możliwości e-mobilności, gwarantuje duży zasięg, dynamiczne osiągi, jak również  digitalizację samego samochodu.

Dzięki platformie MEB, można elastycznie zaprojektować przestrzeń wewnątrz, począwszy od aut kompaktowych, poprzez  SUV-y, a na busach skończywszy.

Tu wszystko jest możliwe, nowoczesny design i znakomite osiągi, a dzięki dużej elastyczności samej platformy MEB, dostępność samochodów elektrycznych Volkswagena będzie bezkonkurencyjna.

Do 2028 roku, do 15 milionów samochodów na całym świecie ma być wykorzystywana platforma MEB.

 

N jak Niutonometr

Moment obrotowy (Nm) jest bardzo ważnym parametrem w konstrukcji silnika. Silnik elektryczny nie wymaga ręcznej skrzyni biegów, tak więc maksymalny moment obrotowy osiągany jest od samego początku przyspieszenia.

Dzięki właśnie elektrycznemu układowi napędowemu możliwe jest bardzo szybkie przyspieszanie.

Przykładem może tu być e-Golf, który ma moment obrotowy 290 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 9,6 s.

 

 

Lubisz motoryzację?
Polubisz i nas!

 

Obserwuj nas na Facebook i bądź na bieżąco!


U nas zawsze ciekawe informacje i gorące newsy!