Z lokalnego punktu widzenia, samochody wyłącznie elektryczne są obecnie najbardziej przyjaznym dla środowiska napędem zmotoryzowanego transportu.
Jak w tym porównaniu wypadają inne systemy napędowe?
Czytaj dalej, aby się dowiedzieć!
W dzisiejszych czasach wpływ transportu na środowisko jest tematem szeroko dyskutowanym. Chociaż żaden napęd (przynajmniej do tej pory) nie jest idealny, każdy ma jednak swoje zalety i wady.
Poniżej prezentujemy kompleksowy przegląd każdego rodzaju napędu ekologicznego i pokażemy Ci jego główne mocne i słabe strony. Ty sam zdecyduj, jakim samochodem chcesz jeździć.
Napęd Elektryczny: Zasilany wyłącznie energią z akumulatorów
zdjęcie pokazuje położenie akumulatora litowo-jonowego w Škodzie CITIGOe IV (zaznaczone na pomarańczowo) pod podłogą pojazdu i przestrzeń pod tylnymi siedzeniami
Plusy ( + ):
1) Prawie zero emisji CO2.
2) Niskie koszty jazdy, średnio 0,12 - 0,15 groszy/km.
3) Technicznie proste ładowanie na stacjach ładujących lub z gniazdek domowych.
Minusy ( - ):
1) Pośrednie emisje, jeśli samochód ładowany jest energią wytwarzaną przez elektrownie węglowe.
2) Wpływ wydobycia, produkcji i unieszkodliwiania cennych materiałów
wymaganych do produkcji baterii na środowisko naturalne.
3) Póki co, wysoki koszt zakupu.
Napęd Hybrydowy: Paliwa konwencjonalne w połączeniu z elektrycznością
napęd hybrydowy typu plug-in - klasyczny 1,4-litrowy silnik benzynowy (kolor czarny pod maską z przodu) oraz silnik elektryczny i jego technologia napędu elektrycznego (kolor pomarańczowy) na przykładzie Škody SUPERB IV
Plusy ( + ):
1) Silnik elektryczny zmniejsza emisję CO2 w porównaniu z autami konwencjonalnymi.
2) Zużycie paliwa od 15 do 35 procent niższe niż w samochodach z silnikiem spalinowym, głównie w ruchu miejskim.
Minusy ( - ):
1) Bardziej złożona technologia (połączenie dwóch systemów napędowych).
2) Wysoki koszt zakupu niektórych wersji.
3) cięższe samochody (zbiornik paliwa + baterie).
LPG: Skroplony gaz ropopochodny
Plusy ( + ):
1) Znacznie tańsze niż benzyna i olej napędowy.
2) Wystarczająca liczba stacji tankowania.
3) Przekształcenie konwencjonalnego silnika w LPG jest dość tanie: zwykle kosztuje kilka tysięcy złotych (w zależności od rodzaju).
4) Niższy hałas silnika w porównaniu do silników spalinowych.
5) Dłuższa żywotność olejów silnikowych.
Minusy ( -):
1) Obowiązkowa coroczna kontrola układu paliwowego.
2) Ograniczony dostęp do parkingów podziemnych (ale też i krytych).
3) Brak znaczących korzyści dla środowiska.
4) Ograniczona gama samochodów produkowanych fabrycznie z gazem LPG.
5) Zależność surowców od niestabilnych politycznie krajów.
CNG: Sprężony gaz ziemny
Nowa ŠKODA SCALA G-TEC ma trzy zbiorniki CNG (kolor niebieski) o pojemności 13,8 kilograma oraz dodatkowy dziewięciolitrowy zbiornik benzyny
Plusy ( + ):
1) Znacznie mniejsze ilości cząstek pyłu, CO2 i innych zanieczyszczeń niż silniki Diesla.
2) Niższe poziomy hałasu.
3) Bardziej wydajne mieszanie z powietrzem, co może poprawić moc wyjściową samochodu.
4) Niskie koszty jazdy, nawet o 50 procent niższe niż w przypadku Natural 95 (benzyna).
5) Szeroka gama różnych modeli - na przykład Škoda oferuje CNG OCTAVIA, do której wkrótce dołączy SCALA.
Minusy ( - ):
1) Ograniczona infrastruktura tankowania.
2) Ograniczony dostęp do podziemnych miejsc Parkingowych.
3) Obowiązkowe regularne kontrole szczelności systemu i próby zbiornika ciśnieniowego.
4) Koszt zakupu jest wyższy niż w przypadku wersji benzynowej.
5) Zależność surowców od niestabilnych politycznie krajów.
Wodór: Silnik napędzany jest energią elektryczną wytwarzaną w wyniku reakcji gazu i ogniw paliwowych wykonanych z grafitu i innych metali
Plusy ( + ):
1) Niska lub zerowa emisja.
2) Nieskończone źródła wodoru.
3) Proste mieszanie wodoru z powietrzem.
Minusy ( - ):
1) Technologia nie jest wystarczająco zaawansowana, aby można ją było zastosować w produkcji seryjnej.
2) Brak sieci tankowania.
3) Transport skomplikowany - wodór jest transport. w stanie ciekłym w temp-253 ° C.
4) Niebezpieczeństwo przedwczesnego zapłonu mieszanki paliwowej.
5) Niska gęstość wodoru wymaga dużych zbiorników paliwa.
BIO-PALIWA: Olej napędowy / benzyna wzbogacone olejami roślinnymi, głównie olejem rzepakowym
Plusy ( + ):
1) Odnawialne źródło energii.
2) Jeśli jest subsydiowany: tańszy niż paliwa konwencjonalne.
3) Często niższa emisja CO2 w porównaniu z paliwami olej napędowy / benzyna.
Minusy ( - ):
1) Uprawa tych roślin ma wpływ na środowisko.
2) 2500 litrów wody potrzebnych do wyprodukowania 1 litra biopaliwa.
3) Ich użycie podnosi ceny podstawowych artykułów spożywczych.
4) Niska wydajność - energia wytwarzana przez spalanie biomasy z porównywalnego kawałka ziemi jest nawet 50 razy niższa niż ilość energii generowanej przez panele słoneczne zainstalowane na takiej samej powierzchni.
Chcesz poznać więcej szczegółów?
Zapraszamy do nas!
Lubisz motoryzację?
Polubisz i nas!
Dołącz do nas na Facebook i bądź na bieżąco!
U nas zawsze ciekawe informacje i gorące newsy!