Autorud Online - kupuj tak, jak Ci wygodnie

Elektryczny, LPG, CNG czy Wodorowy? Jaki napęd wybierzesz dla siebie?

28.08.2019 r.

Z lokalnego punktu widzenia, samochody wyłącznie elektryczne są obecnie najbardziej przyjaznym dla środowiska napędem zmotoryzowanego transportu.

Jak w tym porównaniu wypadają inne systemy napędowe?

 

Czytaj dalej, aby się dowiedzieć!

 

W dzisiejszych czasach wpływ transportu na środowisko jest tematem szeroko dyskutowanym. Chociaż żaden napęd (przynajmniej do tej pory) nie jest idealny, każdy ma jednak swoje zalety i wady.

Poniżej prezentujemy kompleksowy przegląd każdego rodzaju napędu ekologicznego i pokażemy Ci jego główne mocne i słabe strony. Ty sam zdecyduj, jakim samochodem chcesz jeździć.

 

Napęd Elektryczny: Zasilany wyłącznie energią z akumulatorów

zdjęcie pokazuje położenie akumulatora litowo-jonowego w Škodzie CITIGOe IV (zaznaczone na pomarańczowo) pod podłogą pojazdu i przestrzeń pod tylnymi siedzeniami

 

Plusy ( + ):

1) Prawie zero emisji CO2.

2) Niskie koszty jazdy, średnio 0,12 - 0,15 groszy/km.

3) Technicznie proste ładowanie na stacjach ładujących lub z gniazdek domowych.

 

Minusy ( - ):

1) Pośrednie emisje, jeśli samochód ładowany jest energią wytwarzaną przez elektrownie węglowe.

2) Wpływ wydobycia, produkcji i unieszkodliwiania cennych materiałów

     wymaganych do produkcji baterii na środowisko naturalne.

3) Póki co, wysoki koszt zakupu.

 

Napęd Hybrydowy: Paliwa konwencjonalne w połączeniu z elektrycznością

napęd hybrydowy typu plug-in - klasyczny 1,4-litrowy silnik benzynowy (kolor czarny pod maską z przodu) oraz silnik elektryczny i jego technologia napędu elektrycznego (kolor pomarańczowy) na przykładzie Škody SUPERB IV

 

Plusy ( + ):

1) Silnik elektryczny zmniejsza emisję CO2 w porównaniu z autami konwencjonalnymi.

2) Zużycie paliwa od 15 do 35 procent niższe niż w samochodach z silnikiem spalinowym, głównie w ruchu miejskim.

 

Minusy ( - ):

1) Bardziej złożona technologia (połączenie dwóch systemów napędowych).

2) Wysoki koszt zakupu niektórych wersji.

3) cięższe samochody (zbiornik paliwa + baterie).

 

LPG: Skroplony gaz ropopochodny

Plusy ( + ):

1) Znacznie tańsze niż benzyna i olej napędowy.

2) Wystarczająca liczba stacji tankowania.

3) Przekształcenie konwencjonalnego silnika w LPG jest dość tanie: zwykle kosztuje kilka tysięcy złotych (w zależności od rodzaju).

4) Niższy hałas silnika w porównaniu do silników spalinowych.

5) Dłuższa żywotność olejów silnikowych.

 

Minusy ( -):

1) Obowiązkowa coroczna kontrola układu paliwowego.

2) Ograniczony dostęp do parkingów podziemnych (ale też i krytych).

3) Brak znaczących korzyści dla środowiska.

4) Ograniczona gama samochodów produkowanych fabrycznie z gazem LPG.

5) Zależność surowców od niestabilnych politycznie krajów.

 

CNG: Sprężony gaz ziemny

Nowa ŠKODA SCALA G-TEC ma trzy zbiorniki CNG (kolor niebieski) o pojemności 13,8 kilograma oraz dodatkowy dziewięciolitrowy zbiornik benzyny

 

Plusy ( + ):

1) Znacznie mniejsze ilości cząstek pyłu, CO2 i innych zanieczyszczeń niż silniki Diesla.

2) Niższe poziomy hałasu.

3) Bardziej wydajne mieszanie z powietrzem, co może poprawić moc wyjściową samochodu.

4) Niskie koszty jazdy, nawet o 50 procent niższe niż w przypadku Natural 95 (benzyna).

5) Szeroka gama różnych modeli - na przykład Škoda oferuje CNG OCTAVIA, do której wkrótce dołączy SCALA.

 

Minusy ( - ):

1) Ograniczona infrastruktura tankowania.

2) Ograniczony dostęp do podziemnych miejsc Parkingowych.

3) Obowiązkowe regularne kontrole szczelności systemu i próby zbiornika ciśnieniowego.

4) Koszt zakupu jest wyższy niż w przypadku wersji benzynowej.

5) Zależność surowców od niestabilnych politycznie krajów.

 

Wodór: Silnik napędzany jest energią elektryczną wytwarzaną w wyniku reakcji gazu i ogniw paliwowych wykonanych z grafitu i innych metali

Plusy ( + ):

1) Niska lub zerowa emisja.

2) Nieskończone źródła wodoru.

3) Proste mieszanie wodoru z powietrzem.

 

Minusy ( - ):

1) Technologia nie jest wystarczająco zaawansowana, aby można ją było zastosować w produkcji seryjnej.

2) Brak sieci tankowania.

3) Transport skomplikowany - wodór jest transport. w stanie ciekłym w temp-253 ° C.

4) Niebezpieczeństwo przedwczesnego zapłonu mieszanki paliwowej.

5) Niska gęstość wodoru wymaga dużych zbiorników paliwa.


BIO-PALIWA: Olej napędowy / benzyna wzbogacone olejami roślinnymi, głównie olejem rzepakowym

Plusy ( + ):

1) Odnawialne źródło energii.

2) Jeśli jest subsydiowany: tańszy niż paliwa konwencjonalne.

3) Często niższa emisja CO2 w porównaniu z paliwami olej napędowy / benzyna.

 

Minusy ( - ):

1) Uprawa tych roślin ma wpływ na środowisko.

2) 2500 litrów wody potrzebnych do wyprodukowania 1 litra biopaliwa.

3) Ich użycie podnosi ceny podstawowych artykułów spożywczych.

4) Niska wydajność - energia wytwarzana przez spalanie biomasy z porównywalnego kawałka ziemi jest nawet 50 razy niższa niż ilość energii generowanej przez panele słoneczne zainstalowane na takiej samej powierzchni.

 

 

Chcesz poznać więcej szczegółów?

Zapraszamy do nas!

 

Lubisz motoryzację?

Polubisz i nas!

 

Dołącz do nas na Facebook i bądź na bieżąco!

U nas zawsze ciekawe informacje i gorące newsy!